top of page

Presis pilotrørsboring under jernbanen på Tjøllingvollen

  • jos8220
  • 15. aug.
  • 2 min lesing

Vann og avløp under jernbanen, med tog i full drift? Ingen problem. Se bare her.


Boringen utføres mens jernbanen går som normalt. (Foto: Jørn Søderholm, Praktisk Talt AS)
Boringen utføres mens jernbanen går som normalt. (Foto: Jørn Søderholm, Praktisk Talt AS)

Mange forbinder oss med metoden styrt boring. Men vi leverer et bredt spekter av NoDig-metoder. Deriblant pilotrørsboring, der vi nylig hjalp kommunen å føre VA under jernbanen – med tog i full drift.

På Tjøllingvollen har Eco Drilling nylig levert et prosjekt med pilotrørsboring under jernbanen – et kritisk ledd i Larvik kommunes arbeid med å fornye vann- og avløpsanlegget i området.


Varerøret presses på plass. (Foto: Jørn Søderholm, Praktisk Talt AS)
Varerøret presses på plass. (Foto: Jørn Søderholm, Praktisk Talt AS)

Oppdraget ble utført på bestilling fra Tveter & Lund AS, og i tett samarbeid med Nodig AS, en partner Eco Drilling har hatt et solid forhold til gjennom mange år og flere gjennomførte prosjekter.

Norconsult AS står for prosjekteringen.


Rune Rørvik t.v. og daglig leder Knut Ragnar Karlsen i Nodig AS. (Foto: Roger Trøsviken)
Rune Rørvik t.v. og daglig leder Knut Ragnar Karlsen i Nodig AS. (Foto: Roger Trøsviken)

Pilotrørsboring

Pilotrørsboring er en NoDig-metode som kombinerer styrt boring med rørpressing, og gir ekstrem presisjon både i linje og fall.

Dette gjør metoden særlig godt egnet når selvfallsledninger skal krysse kritiske hindringer som vei eller jernbane – der avvik på bare noen få millimeter kan få store konsekvenser for driften.

– Her var vi inne i et trangt og krevende arbeidsrom, tett inntil jernbanesporet og med klare krav til både sikkerhet og nøyaktighet. Med pilotrørsboring har vi full kontroll fra første meter, og kan levere en ferdig boring som treffer både punkt og fall innenfor toleransene, sier prosjektleder Rune Rørvik i Eco Drilling.


Drone- og bakkebildene her fra prosjektet viser hvordan boringen ble gjennomført under utfordrende forhold, men som alltid med et resultat levert som avtalt. Arbeidet gjorde det mulig for kommunen å krysse jernbanen uten inngrep i sporet, og uten å forstyrre togtrafikken.

ree

Fakta: Pilotrørsboring

  • Metode: Kombinerer styrt boring med rørpressing for ekstrem presisjon i linje og fall

  • Bruksområder: Særlig egnet for selvfallsledninger under vei, bane og andre hindringer

  • Lengder/dimensjoner: Typisk 10–120 meter, DN150–DN500 (varierer med rigg og grunnforhold)

  • Fordeler: Minimal overflatepåvirkning, høy presisjon, rask utførelse når rigg er på plass

  • Utstyr: Pilotrør med styrbar spiss, lasersystem for styring, opprømmingsverktøy og innpressing av endelige medierør

ree
ree

 
 
 

Kommentarer


Besøksadresse hovedkontor

Gamle Jevnakerveien 3

2870 DOKKA

NORWAY

Besøksadresse Sandefjord

Nordre Fokserød 13b

3241 Sandefjord

NORWAY

ECO drilling

Org.nr. 928 604 861

tlf.: +47 920 59 600

e-post: post@ecodrilling.no

Følg oss

Facebook

Instagram

bottom of page